ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Kitaab wa Soennah
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Hadieth van An-Nawawie

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin



Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 16-07-09

Hadieth van An-Nawawie Empty
BerichtOnderwerp: Hadieth van An-Nawawie   Hadieth van An-Nawawie Emptyma jul 20, 2009 8:18 am

Hadieth van An-Nawawie


Aboe 'Abdoer-Rahmaan 'Abdallah de zoon van 'Omar ibn Al-Chattaab (Radia Allahu 'anhu) heeft gezegd:

"Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede zijn met hem) zeggen:

"De Islaam is op vijf (zuilen) gebouwd: getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, het onderhouden van de gebeden, het geven van de zakaat (verplichte armenbelasting), het verrichten van de bedevaart naar het Huis (in Mekka) en het vasten in (de maand) Ramadan".
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.actieforum.com
Admin
Admin



Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 16-07-09

Hadieth van An-Nawawie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hadieth van An-Nawawie   Hadieth van An-Nawawie Emptyma jul 20, 2009 8:19 am

Hadieth van An-Nawawie

Ook op gezag van 'Omar (radia Allahoe 'anhu) die gezegd heeft:

"Toen wij (op een dag) bij de boodschapper van Allah (vrede zijn met hem) zaten, verscheen er een man voor ons, in stralend witte kleren en met gitzwarte haren, aan wie niet te merken was of hij een lange reis had afgelegd, noch iemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet (vrede zijn met hem) zitten, met zijn knieën tegen de knieën van de Profeet (vrede zijn met hem) en met zijn handen op zijn dijen en zei:

" O Mohammed, vertel me wat de Islaam is."

De Profeet (vrede zijn met hem) antwoordde:

"Islaam houdt in dat je getuigt, dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden dan Allah en dat Mohammed de Boodschapper van Allah is, dat je het gebed onderhoudt, de zakaat betaald, tijdens de maand Ramadaan vast en de bedevaart naar het Huis verricht, als je daartoe in staat bent."

Waarop hij zei: "U hebt juist gesproken".

Wij waren erg verbaast dat hij hem eerst iets had gevraagd en daarna het antwoord bevestigde. Daarna zei hij:

"Vertel mij wat de Iemaan is."

Hij (vrede zijn met hem) antwoordde:

"Het houdt in dat je gelooft in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is (al-Qadr)."

Hij zei: "U heeft juist gesproken."

Daarna vroeg hij:

"Vertel mij wat Ihsaan is?"

Hij (vrede zijn met hem) antwoordde:

"Het houdt in dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, beseft dat Hij jou wel ziet."

Toen zij hij:

"Vertel me over het Uur."

Hij (vrede zijn met hem) antwoordde:

"Daarover weet de ondervraagde niet meer dan de vrager."

Vervolgens zei hij:

"Vertel me dan over de tekenen ervan".

Hij (vrede zijn met hem) antwoordde:

"Dat de slavin haar meester zal baren en dat je ziet dat op blote voeten lopende, straatarme en behoeftige schaapherders (bedoeïen) met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge huizen."

Hierna ging hij (de vreemdeling) weg en ik bleef daar een tijd zitten, totdat hij (de Profeet vrede zijn met hem) me vroeg:

"O 'Omar, weet jij wie die vragensteller was?"

Ik antwoordde: "Allah en Zijn Boodschapper weten het 't beste".

De Profeet (vrede zijn met hem) zei:

"Het was Djibriel, hij kwam om jullie je godsdienst te leren"."


--------------------------------------------------------------------------------


Overgelever door Moslim nr. 8

Bron: De Veertig hadieth van Iemaan An-Nawawie
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.actieforum.com
 
Hadieth van An-Nawawie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Al-Imaam an-Nawawie
» Wie zijn Ahloel-Hadieth?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Koran/Soennah-
Ga naar: