ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Kitaab wa Soennah
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Verblijven onder mensen van zonden op school e.d.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin



Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 16-07-09

Verblijven onder mensen van zonden op school e.d. Empty
BerichtOnderwerp: Verblijven onder mensen van zonden op school e.d.   Verblijven onder mensen van zonden op school e.d. Emptyzo jul 19, 2009 11:53 pm

Verblijven onder mensen van zonden op school e.d.


Shaych al-Iemaam ‘Abd al-‘Aziez ibn ‘Abd-Allaah ibn Baaz Vraag: Ik ben een jonge moslimman. Ik aanbid Allah en ik wil handelen in overeenstemming met het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper (moge Allaah's Zegeningen en Vrede met hem zijn). Maar het probleem is dat ik tussen mensen woon, waarvan de meesten niet bidden, noch vasten, noch zakaah betalen. Zij houden zich bezig met bid’ah en geïnnoveerde zaken, zij zweren bij andere dingen dan Allaah en maken eden aan anderen dan Allaah. Sommige mensen uiten ongeloof (koefr) in Allaah en Zijn Boodschapper in hun woorden. Ik ben een jongeman die op de middelbare school studeert, en de meeste studenten zijn slecht gemanierd en gehoorzamen de bevelen van Allaah niet . Er zijn meisjes bij ons die geen hidjaab dragen, en de vrouwelijke docenten zijn hetzelfde, totdat het te gemakkelijk is geworden om slechte en verboden daden te begaan, en zo zijn er nog andere dingen die te lang duren om nu uit te leggen.
Maar mijn vader staat mij niet toe om de school te verlaten, terwijl ik deze school verlaten wil en weg wil gaan uit deze omgeving, en werken in de landbouw en Allaah aanbidden ver weg van het kwaad van de mensen, maar mijn vader staat mij niet toe om dat te doen. Ik wil vragen of het toegestaan is voor mij om de school te verlaten. Is het toegestaan voor mij om dit land te verlaten en naar een andere te verhuizen, zelfs als mijn vader het niet zou goedkeuren? Adviseer me, moge Allaah u belonen met het goede.


Antwoord: Alle Lof is aan Allaah! Als de situatie is zoals jij het beschrijft, dan moet je deze school verlaten en oppassen voor haar kwaad, en ervan wegblijven en van haar mensen, om jouw geloof, jouw ‘Aqiedah en jouw karakter (moraal) te beschermen van deze mannelijke en vrouwelijke, zondaren onder de studenten, en deze gemeenschap. Je moet je uiterste doen om naar een veilige school of veilige stad of een boerderij te verhuizen of wat er ook het verst verwijderd is van het gevaar voor jouw geloof en karakter (moraal). Dit is verplicht voor jou, zelfs als jouw vader het niet goedkeurt, want de Profeet (moge de Zegeningen en Vrede met hem zijn) heeft gezegd: “Gehoorzaamheid is alleen met betrekking tot dat wat bekend (van de Islaamitische wetgeving is, dat het verplicht) is.”

En hij (moge Allaah's Zegeningen en Vrede met hem zijn) heeft ook gezegd: “Er is geen gehoorzaamheid aan de schepselen in ongehoorzaamheid aan de Schepper.”

En het zitten tussen zondaren, mensen van Shirk en degenen die niet bidden, en het zitten tussen meisjes die hun schoonheid buitensporig vertonen en ongesluierd zijn, levert een ernstig gevaar op voor iemands geloof en gedrag. Dus is het niet toegestaan voor een moslim om in deze situatie te blijven. Echter moet hij oppassen voor deze gemeenschap en ervan weggaan naar een gemeenschap die beter is en veiliger voor zijn religieuze verplichting, zelfs als hij van de ene stad (land) naar de andere zou moeten reizen. Zoals het gaan naar Mekkah of Medienah om te studeren in al-Masjied al-Haraam of al-Masjied an-Nabawi, want daar zijn mensen van kennis, rechtschapenheid en ‘aqiedah as-Selefiyyah, of zijn ouders het goedkeuren of niet, want gehoorzaamheid aan hen is alleen met betrekking tot dat wat bekend (van de Islaamitische wetgeving is, dat het verplicht) is en niet in kwesties van zonde en ongehoorzaamheid, zoals hierboven is aangegeven. En Allaah is Degene Wiens hulp wij zoeken.

Madjmoo’ah Fatawa wa Maqaalaat Moetanawwi’ah, 6/344.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.actieforum.com
 
Verblijven onder mensen van zonden op school e.d.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het verwoestende effect van Zonden!
» De Taal van de mensen in het Hiernamaals
» Op sommige momenten horen we van oudere mensen, zowel mannen als vrouwen dat zij zeggen tijdens paniek of vrees voor hun kinderen en gelijksoortige zaken, dan zegt een van hen: “Mohammed en 'Ali”?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Algemene Zaken-
Ga naar: