ghorabaa
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Kitaab wa Soennah
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Al-Imaam Aboe Haniefah

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Admin
Admin



Aantal berichten : 151
Registratiedatum : 16-07-09

Al-Imaam Aboe Haniefah Empty
BerichtOnderwerp: Al-Imaam Aboe Haniefah   Al-Imaam Aboe Haniefah Emptyma jul 20, 2009 12:42 am

Al-Imaam Aboe Haniefah

Al-Imaam Aboe Haniefah(1)





Hij is de Imaam, de Faqieh, de Geleerde van Irak, Aboe Haniefah an-Noe'maan ibn Thaabit ibn Zawtaa at-Taymie al-Koefie, de heer van Banie Taymoellah ibn Tha'labah, er wordt gezegd dat hij van de zonen van al-Faras is. Hij werd geboren in het jaar 80 H., tijdens de levens van de jongere Metgezellen, en hij zag Maalik ibn Anas toen hij naar hem kwam in al-Koefah. Maar geen enkele brief van hen is door hem bevestigd.



Ahmad al-‘Idjlie zei: "Aboe Haniefah at-Taymie behoorde tot een groep oliehandelaars, hij kocht en verkocht zijdeproducten."



‘Oemar ibn Hammaad ibn Abie Haniefah zei: "Wat betreft Zawtaa, hij is van de mensen van Kaabil, en hij was stevig in de Islaam geboren. En Zawtaa was in het bezit van de stam van Taymoellah ibn Tha'labah. Dus hij was oud, en zijn loyaliteit was aan hen (deze stam), daarna aan de stam van Qifl." Hij zei: "En Aboe Haniefah was een fabrikatenhandelaar, en zijn winkel was bekend in Daar ‘Amr ibn Haarith."



Nadr ibn Mohammad al-Marwazie zei: "Van Yahya ibn Nadr, die zei: De vader van Aboe Haniefah kwam uit Nisaa."



Soelaymaan ibn ar-Rabie' verhaalt van al-Haarith ibn Idries, die zei: "De oorsprong van Aboe Haniefah is van Tirmidh."



Aboe ‘Abdir-Rahmaan al-Moeqrie zei: "Aboe Haniefah is van de mensen van Baabil."



En Aboe Dja'far Mohammad ibn Is-haaq Ibn al-Bahloel verhaalt van zijn vader, van zijn

grootvader die zei: "Thaabit, de vader van Aboe Haniefah, was van de mensen van al-Anbaar."



Van Moekrim ibn Ahmad al-Qaadie, die zei dat Ahmad ibn ‘Abdillaah ibn Shaadhaan al-Marzaawie ons verhaalde van zijn vader, van zijn grootvader: "Ik hoorde Ismaa'iel zeggen, Ismaa'iel ibn Hammaad ibn Abie Haniefah an-Noe'maan ibn Thaabit Ibn al-Marzabaan verhaalde ons over de zonen van Faaris al-Ahraar: bij Allah, zachtheid kwam nooit tot ons." "Mijn grootvader werd geboren in het jaar 80 H., en Thaabit ging naar ‘Alie toen hij jong was. Dus maakte hij een smeekbede voor zijn zegen en voor zijn nakomelingen, en zij hoopten dat deze smeekbeden van ‘Alie voor ons werden beantwoord."



Mohammad ibn Sa'd al-Awfie zei: "Ik hoorde Yahya ibn Ma'ien zeggen: Aboe Haniefah was betrouwbaar (thiqah), en hij overleverde geen enkele hadieth, behalve diegene die hij had gememoriseerd. En degene die hij niet had gememoriseerd, overleverde hij niet."



En Saalih ibn Mohammad zei: "Ik hoorde Yahya ibn Ma'ien zeggen: Aboe Haniefah was thiqah in hadieth."



En Ahmad ibn Mohammad ibn al-Qaasim ibn Mahraz levert over van Ibn Ma'ied: "Er was geen probleem in Aboe Haniefah." En een andere keer zei hij: "Hij behoorde volgens ons tot de mensen van waarheidsgetrouwheid, en hij was niet schuldig aan liegen." "Ibn Hoebayrah liet de rechtspraak inderdaad aan hem over, dus mijn vader was een rechter."



Van Shoe'ayb ibn Ayyoeb as-Sariefienie leverde Aboe Yahya al-Himaanie ons over: "Ik hoorde Aboe Haniefah zeggen: Ik had een droom die me angst aanjoeg. Ik zag dat ik het graf van de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - aan het opgraven was. Ik kwam in al-Basrah, en verzocht een man om Mohammad ibn Sierien (erover) te vragen, dus hij vroeg hem. Hij (Ibn Sierien) zei: Deze man graaft de overleveringen van de Boodschapper van Allah - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - op."



De moehaddith, Mahmoed ibn Mohammad al-Marzawie zei, Hamied ibn Aadam verhaalde ons, Aboe Wahb Mohammad ibn Moedjaahim verhaalde ons, zeggende: "Ik hoorde ‘Abdoellaah ibn al-Moebaarak zeggen: Als Allah me niet had geholpen middels Aboe Haniefah en Soefyaan, was ik geweest zoals de rest van de mensen."



Soelaymaan ibn Abie Shaykh verhaalde ons van Ahmad ibn Zoebayr, Hoedjr ibn Abdil-Djabbaar verhaalde me, zeggende: "Er werd tegen al-Qaasim ibn Ma'n gezegd: Ben je blij om van onder de dienaars van Aboe Haniefah te zijn? Hij zei: De mensen hebben niet in een meer profijtelijke kring gezeten dan die van Aboe Haniefah. Dus zei al-Qaasim tegen hem: Kom met me, naar hem. Toen ze bij hem kwamen, bleef hij (al-Qaasim) bij hem, en hij zei: Ik ben het gelijke hiervan niet tegengekomen."



En Bishr Ibn al-Walied verhaalt van al-Qaadie Aboe Yoesoef, die zei: "Een keer, toen ik met Aboe Haniefah liep, hoorde ik een man tegen een ander zeggen: Deze Aboe Haniefah slaapt 's nachts niet. Dus zei Aboe Haniefah: Bij Allah, overlever niet van mij wat ik niet doe."



'Abdoer-Rahmaan ibn Mohammad Ibn al-Moeghierah zei: "Ik zag Aboe Haniefah oordelen uitspreken voor de mensen in een moskee in al-Koefah, op zijn hoofd was een lange, zwarte capuchon."



En Ibn al-Moebaarak zei: "Ik heb geen man gezien die waardiger is in zijn bijeenkomst, of betere manieren heeft, en zachtheid, dan Aboe Haniefah."



Yazied ibn Haaroen zei: "Ik heb niemand gezien die gemakkelijker in de omgang is dan Aboe Haniefah."



Wakie' zei: "Ik hoorde Aboe Haniefah zeggen: Urineren in de moskee is beter dan één of andere analogische deductie (qiyaas)."



En van Moe'aawiyah ad-Darier die zei: "Houden van Aboe Haniefah is van de Soennah."



En van Moeghieth ibn Badiel die zei: "Aboe Haniefah werd door al-Mansoer naar de rechterlijke macht geroepen (voor een functie), en hij (Aboe Haniefah) weigerde. Al-Mansoer vroeg hem: Verlang jij datgene dat wij hebben? Aboe Haniefah antwoordde: Nee, ik ben niet geschikt. Hij (al-Mansoer) zei: Je hebt gelogen. Hij (Aboe Haniefah) zei: De Leider van de Gelovigen heeft geoordeeld dat ik niet geschikt ben. Omdat ik een leugenaar ben, ben ik niet geschikt. En als ik de waarheid zei, dan heb ik jullie juist geïnformeerd dat ik ongeschikt ben. Daarop werd hij aangehouden."



En Ismaa'iel ibn Abie Oeways verhaalt iets soortgelijks van ar-Rabie' al-Haadjib, en daarin zegt Aboe Haniefah: "Bij Allah, ik ben niet veilig van lust, dus hoe kan ik veilig van woede zijn? Dus ben ik niet geschikt daarvoor." Al-Mansoer zei: "Je hebt gelogen, je bent juist geschikt." Dus hij zei: "Hoe kan het wettig zijn voor u om autoriteit te geven aan iemand die liegt?" En er wordt gezegd dat Aboe Haniefah voor hem ging werken. Hij oordeelde in één zaak, en bleef twee dagen (in functie), toen werd hij zes dagen ziek en stierf.



En de Faqieh, Aboe ‘Abdillaah as-Saymarie zei: "Hij accepteerde de functie van rechter niet. Daarop werd hij geslagen en aangehouden en hij stierf in de gevangenis."



En Hayyaan ibn Moesa al-Marwazie zei: "Ibn al-Moebaarak werd gevraagd: Is Maalik beter in fiqh, of Aboe Haniefah? Hij zei: Aboe Haniefah."



En al-Khoeraybie zei: "Niemand vindt misstappen bij Aboe Haniefah, behalve iemand die jaloers is, of een onwetende."



En Yahya ibn Sa'ied al-Qattaan zei: "We liegen niet in het zicht van Allah. We hebben niets gehoord dat beter is dan de mening van Aboe Haniefah, en we hebben inderdaad veel van zijn uitspraken aangenomen."



En ‘Alie ibn ‘Aasim zei: "Als de kennis van al-Imaam Aboe Haniefah werd gewogen tegen de kennis van de mensen van zijn tijdperk, zou hij zwaarder wegen dan hen."



En Hafs ibn Ghiyaath zei: "De spraak van Aboe Haniefah in fiqh is complexer dan poëzie. Niemand vind er onjuistheid in, behalve een onwetende persoon."



En Djarier zei: "Moeghierah zei tegen mij: Zit met Aboe Haniefah om fiqh te leren; toen Ibraahiem an-Nakha'ie leefde, zat hij met hem."



En Ibnoel-Moebaarak zei: "Aboe Haniefah had meer fiqh dan de rest van de mensen."



Bron: The Creed of the four Imaams - Mohammed ibn ‘Abdir-Rahmaan al-Khoemayyis



--------------------------------------------------------------------------------


(1) De volgende biografie is afkomstig uit Siyar A'laam an-Noebalaa- (6/394-403), en licht aangepast. Voor biografieën van Aboe Haniefah, zie: Tabaqaat al-Khaliefah (nr. 176-327), Taariekh al-Boekhaarie (8/81), at-Taariekh as-Saghier (2/43), al-Djarh wat-Ta'diel (8/449-450), Kitaab al-Madjroehien (3/61), Taariekh Baghdaad (13/323-324), al-Kaamil fit-Taariekh (5/549-585), Wafiyyat al-A'yaan (5/415-423), Tahdhieb al-Kamaal (nr. 1414-1417), Tahdhieb at-Tahdhieb (1/98/4), Tadhkirat al-Hoeffaadh (1/168), Miezaan al-I'tidaal (4/265) , al-‘Ibar 1/314), al-Djawaahier al-Moedie'ah (1/26-32), Khoelaasah Tahdhieb al-Kamaal (nr.402), Shadhamat adh-Dhahab (1/227-229).
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ghorabaa.actieforum.com
 
Al-Imaam Aboe Haniefah
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aboe Haatim Ibn Hibbaan
» Biografie van al-Imaam ‘Abdoel-‘Aziez ibn Baaz
» Al-Imaam an-Nawawie
» Iemaam Aboe Mohammed al-Hasan ibn Alie ibn Chalaf al-Berbehaarie rahiemehoellaah
» Al-Imaam Maalik ibn Anas

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
ghorabaa :: Biografieën-
Ga naar: